2003 Canada / USA

Verslag 10: van Prince George naar Hyder

11 juli

Vandaag was het de bedoeling om flink wat inkopen te doen in Prince George. Helaas kreeg ik (Eveline dus) in de nacht van 10 op 11 juli weer eens flinke hoofdpijn en die was in de ochtend nog steeds niet weg. We zijn nog wel Prince George in geweest, maar echt veel inkopen hebben we niet gedaan en de enige nuttige dingen die vandaag nog wel gedaan hebben, zijn: Verslag 9 hebben we in de plaatselijke wasserette kunnen uploaden (jawel, ze zijn hier van alle gemakken voorzien!), Bert heeft de camper eens goed schoongemaakt en ’s avonds hebben we tijdens een wandeling naar een bevermeertje (beaverpond) dienst gedaan als muggenvoer. Verder trouwens geen bever te bekennen!

12 juli

Tja: en wie dacht dat ik op 8 juli misschien dan toch ook nog wat handiger was geworden met de jaren, moet ik jammer genoeg ook teleurstellen! Helaas had ik bij het weggooien van het afwaswater niet door dat er nog een lepel in de afwasbak zat, waardoor deze in de tank van het chemische toilet terecht kwam. Omdat we niet wisten of dit kwaad kon zijn we met de camper naar een plaatselijke garage gereden en daar hebben we even verhaal gehouden. Wat bleek: de lepel kon geen kwaad, maar het is wel zeer onverstandig om de klep naar het riool toe open te houden als je op de camping staat. Hierdoor loopt namelijk het water altijd wel weg, maar het wc papier blijft achter in de tank. Op dit punt zijn we door het verhuurbedrijf verkeerd voorgelicht, of we hebben het gewoon verkeerd begrepen. Wij zijn natuurlijk geen rasechte sleurhut-trekkers. De oplossing: voor 11 dollar een attribuut voor op de waterslang kopen en dan eens flink de tank doorspoelen. Dit laatste hebben we meteen gedaan toen we ‘s-middags op de volgende camping (Dave’s RV Park) in Vanderhoof aankwamen. Het leek wel alsof er een wonder gebeurde, de monitor in de camper gaf na het doorspoelen nog maar 1 lampje aan voor de black tank (de monitor geeft de status aan van de black tank [wc], grey tank [douche en kraanwater], elektra en het verse water). Zelfs volgens Canadream (de verhuurmaatschappij) was het bij onze camper onmogelijk dat de monitor minder dan 3 lampjes (3/4 vol) zou aangeven omdat de sensoren kapot waren. Niet dus!!! Even doorspoelen en de black tank geeft 1 lampje (= leeg) aan.

13 juli

Vanochtend doorgereden naar de volgende camping in Houston. Onderweg nog een zwarte beer gezien (nr. 12) en een heel klein kaneelkleurige zwart beertje (nr. 13). Bij die laatste zal mams vast wel in de buurt zijn geweest, maar die hebben we in de gauwigheid niet gezien. Verder niet veel te melden over vandaag, behalve dat we ontdekt hebben dat magnetron pizza’s ook erg lekker zijn!

14 juli

Vandaag stond in het teken van de telefoon. Op een parkeerplaats in Smithers hebben we ong. anderhalf aan de telefoon gehangen (in een telefooncel, m.b.v. de Visacard). Gelukkig waren de meeste telefoontjes naar een 1-800 nummer (die zijn gratis), maar toch: we hebben geen flauw idee hoe duur telefoneren hier is en de Visa afrekeningen zien we thuis pas weer! Maar goed, in ieder geval: ouders gebeld, campings gereserveerd, kaartjes voor Cirque de Soleil in Vancouver (10 augustus) besteld en een excursie geboekt naar de grizzlies in Prince Rupert. Door al dit gebel kwamen we “pas” om half 3 op de camping in Kitwanga aan. Daar hebben we een lekker kampvuurtje gemaakt en hebben we marshmallows gegeten (warm zijn ze erg vies trouwens).

15 juli

Een belangrijke dag in onze vakantie: we gaan naar Alaska!! Helaas was het wat minder weer, want anders was onze reis van Kitwanga naar Hyder vast heel mooi geweest. Onderweg kom je met je auto namelijk langs de voet van een gletsjer en rij je vlak langs berghellingen en afgronden. Erg mooi, maar door het bewolkte weer krijg je dan al dat moois niet erg goed op de foto.

Onderweg trouwens ook nog voor het eerst een moederbeer met kinderen gezien. Deze staan wel op de film, maar helaas niet op de foto. Rond 2 uur passeerden we de onbewaakte grens tussen Canada en Alaska (U.S.A.). Toch was de overgang goed te merken, want het asfalt hield ook meteen op! Het plaatsje Hyder begint op 20 meter van de grens en gedurende 2 kilometer staan er dan wat (bewoonde en onbewoonde) huisjes langs de kant van de weg en aan het eind van Hyder was onze camping: Run-a-muck waar wij een plaatsje gereserveerd hadden. In Alaska is de Alaska Time Zone van kracht, dus officieel hebben we nu een tijdverschil van 10uur met Nederland. Maar aangezien de weg (gravel) na ongeveer 50km dood loopt bij een gletsjer en de meeste voorzieningen uit de buurgemeente Stewart (Canada) worden gehaald houden de bewoners van Hyder de Canadese tijd aan en gebruiken ze ook de Canadese Dollar. Alleen in het postkantoor in Hyder moet je met US Dollars betalen.

Vijf kilometer verder over een zeer hobbelige weg is een uitkijkplatform, waarvandaan je over Fish Creek kijkt. Fish Creek is een rivier die een aantal weken per jaar vol zit met zalmen, waardoor er op de oever veel grizzlies samenkomen die op de zalmen jagen. De weg loopt dan verder naar Salmon glacier, maar die weg is zo slecht dat het onverantwoord is om er met onze camper naartoe te hobbelen. Omdat er in Hyder echt bijna niets anders te doen is dan op het platform te gaan staan en te wachten op beren, hebben wij dit ook maar ’s avonds gedaan. Op de heenweg naar het platform alleen een zwarte beer gezien (beer nr. 17) en verder 3 uur lang naar een rivier zitten staren. Nuttige hiervan is wel dat ik weer wat aan mijn huiswerk heb kunnen doen!

16 juli

Vanochtend na het ontbijt eerst even de mail gedownload (dat kan hier wel!) en in een plaatselijk ontbijtrestaurant (open van 6.00 tot 12.00 uur) een kop thee met gebak genomen. Rond half 6 ’s middags weer naar het platform gereden en daar tot 22.00 uur zitten wachten (om die tijd wordt je er namelijk door de rangers vanaf gestuurd). Dit keer hadden we meer succes: 1 grote grizzly gezien en vlak voor 10 uur nog een wat kleinere die voor onze neus trots een vis ving (wel op film, helaas weer niets op de foto).

17 juli

Omdat hier echt al het buurtleven op het platform plaatsvindt, vanochtend met de “locals” en enkele andere toeristen om 6 uur ’s ochtends er al naar toe gegaan (’s ochtends vroeg en ’s avonds zijn namelijk de beste tijden om naar beren te kijken). Maar helaas: al het vroege opstaan was voor niets, om 9 uur hadden we nog geen beer gezien en zijn we maar terug naar de camper gegaan. Daar heeft Bert nog muffins en koekjes gebakken en na het avondeten was het weer tijd om naar het platform te gaan (je moet toch wat doen tenslotte). Even na negen uur kwam er nog een grizzly opdraven. Helaas was ik in de camper maar Bert heeft hem wel kunnen filmen. Nadat de rangers het platform afsloten en wij in de auto waren gestapt om terug te rijden naar de camping, zag Bert nog een grote grizzly in het riviertje naast de weg. Maar helaas moesten we doorrijden van de rangers, dus we hebben hier geen opnamen van kunnen nemen.